Dålig standard på svenska sökoptimeringsföretag

Vissa av de företag som kallar sin bransch för sökmotoroptimering (SEO) använder sig tyvärr av en hel del tvivelaktiga metoder. I vissa extrema fall kan det till och med gå så långt att kunden till och med förlorar på deras "tjänster", genom klantiga misstag. Eller för att citera Nikke Lindqvist som skriver i ett inlägg

Det omoraliska i saken är att utsätta betalande kunder för den risk det innebär för dem och deras sajter att tillsammans med andra sajter ha dessa länkar på sina interna sitemaps. Den dag Google uppmärksammar saken och börjar betrakta dessa sitemaps som de länkfarmar de är, är risken stor att sajterna som har dem får se sina sökmotorplaceringar sjunka betydligt.

Vill verkligen tacka Nikke för att han skriver om SEO-skojare i sin blogg. Det fick mig att äntligen skriva denna artikel som jag har viljat göra väldigt länge. Genom hans sida fick jag även ett tips om den anonyma seoblackhat.net som tillkännager att de kommer att skriva om "fusk" på sökmotoroptimerings-marknaden. Ett väldigt bra initiativ tycker jag, ser fram emot att läsa om alla knåpare där ute som har halkat in på SEO-branschens mörkare sidor.

I det första inlägget på SEO Black Hat nämns ett företag som jag har haft lite kontakt med genom vår gemensamma kund. De fick i uppdrag att se över en webbplats som jag hade utvecklat, och att förbättra närvaron på sökmotorerna.

Men jag är inte så säker på att de förklarade exakt vad de skulle inkludera i den nya sitemap-filerna. I alla fall verkade kunden lika förvånad som jag när vi gemensamt hittade dessa under ett möte. För det första var allt mycket dåligt gjort, de hade helt enkelt släppt loss någon slags automatisk sitemap-generator som skapade diverse konstiga kartor över webbplatsen. Fullkomligt obegripliga för de besökare som skulle kunna trilla dit via en sökning.

Det ska även tilläggas att webbplatsen är utvecklad i klassisk asp och utformad som ett fotoalbum i olika kategorier. Bilderna i albumet var inlagda i en frames-sida och lämpade sig inte alls att skapa en sitemap av. Sökoptimeringsföretaget skapade inte minde än 5 stycken sitemaps som bestod av länkar till de olika bilderna i fotoalbumet. Eftersom bilderna låg inom frames-sidan och alla hade samma title så fick alla länkar samma länk-text. Det resulterade i uppskattningsvis 500 länkar med exakt samma ankartext som ligger utspridda på ett helt galet sätt.

Företaget brydde inte ens sig om att länka till någon av sajt-kartorna från webbplatsens huvudsida. Antagligen skämdes de för mycket för resultatet, eller så ville de helt enkelt hålla det hemligt. Och vad är meningen med en sitemap om den inte ens går att hitta från webbplatsens huvudinnehåll? En sajt-karta ska väl av definition vara tillgänglig för besökaren för att kunna få överblick över webbplatsen. Den bör absolut inte användas till att lägga in hemliga länkfarmar för externa irrelevanta webbsidor.

Sedan har de även inkluderat en hel del länkar till andra av deras kunder och givetvis sig själva. Denna länksamling som består av ca 100 länkar till olika företag i ett brokigt urval branscher (Man la sig givetvis precis under gränsen för totala antal länkar som Google rekommenderar att ha på samma sida). Några typer av företag var, pokerföretag, Försäkringsföretag, medicinföretag m.m.

Frågan är bara om kunden verkligen har förstått att de betalar sökoptimerings-företaget pengar, för att göra reklam åt andra helt irrelevanta företag. Borde det inte vara rimligt att det ska vara tvärt om? Och frågan är om de inte skulle vilja bestämma sådana affärsrelationer själva?

Som jag ser det leder sån här typ av länkbyggande till att sänka kvaliteten på nätet. Besökarna kommer tröttna på att hamna på sidor som är byggda för att skapa höga resultat på en artificiell väg. Besökarna kommer klaga hos sökmotorföretagen som kommer tvingas att hitta på en lösning för att stoppa det.

Den typ av optimering leder bara mot snabba resultat inledningsvis. Det är inte den rätta vägen mot att bygga upp en trovärdig marknadsförings-strategi. Jag är till och med övertygad om att det till sist kommer att slå tillbaka, mot alla de som är inblandade med de spammiga sajt-kartorna. Eller de som använder andra tvivelaktiga metoder som bara syftar till att få upp snabba resultat på sökmotorerna.

Och eftersom dessa företag oftast verkar ta betalt för att ha dessa sajt-kartor liggande och bara går in och uppdaterar nån gång per år, så ställer jag mig frågan: Vad händer om man inte vill betala längre, tar de bort filerna från alla partnersidor då? Liknar lite som maffiastil i såna fall. Typ: - "Vi bygger upp din närvaro på nätet, men slutar du att betala, så river vi ner den igen"

Som tur är har all den dåliga uppmärksamhet om SEO-branschen börjat ge effekt. Ju mer information det kommer fram på ämnet desto fler SEO-konsulter kommer gå över till mer ärliga metoder. Under året har Internetworld skrivit en hel del bra artiklar på ämnet och bidragit till större förståelse av vikten att marknadsföra sig på ett snyggt sätt. Inte bara på de gamla traditionella områdena som tv, mässor och trycksaker utan även på internet.

Läs mer på IDG
Sökkonsulternas ljusskygga metoder
Så väljer du rätt seo-konsult