Små förändringar i webbformulär kan öka din omsättning enormt

Att lägga stor vikt på att utforma webbformulär är något som ofta förbises vid webbdesign. Man ser det inte så viktigt hur inloggningsformulär och och registreringssidor ser ut. Istället satsar man på virala reklam-jippon eller dyra Adwords-kampanjer för att få fler besökare och större intäkter på sina webbplatser.

Åtminstone har det varit så innan, den nya web2.0-filosofin är ju fokuserad på användaren och dess behov, så nu börjar webbutvecklare få upp ögonen för hur viktigt det är, att ha en användarvänlig design. Se bara på de där överdimensionerade inmatningsfälten som börjar bli så vanliga.

Genom att veta hur man designar ett formulär på bästa sätt, så kan man öka intresset för sin webbtjänst, eller öka försäljning om det handlar om en e-handelsajt. CSS-experten Eric Meyer berättar i en intervju att en handelsida ökade sin försäljning med hundra-tusentals dollars – bara genom att ändra på två inmatningsfält.

Då hade nog den sajten rätt stor omsättning innan, men den positiva effekten på en sån liten ändring är väldigt intressant och något varje webbplatsägare bör ägna en tanke på.