Mozilla Labs Bespin - kodredigering i molnet

Bespin

Detta är något nytt och väldigt spännande. Mozilla Labs har precis släppt en prototyp av en kodeditor som de kallar Bespin.

Har precis sett introduktionsfilmen som du hittar i releaselänken ovan och testkört själva editorn.

Man använder sig av HTML5-taggen Canvas för att rita upp scrollbars, de grafiska elementen samt även själva texten om jag förstått det hela rätt. Det gör att man kan finna funktioner som inte funnits på nät-applikationer innan. T ex kan de mäta längden på textsträngar och få texten att anpassa sig efter de omliggande panelerna och hur mycket utrymme som finns tillgängligt.

Prestandan på textediteringen blir med hjälp av Canvas-rendereringen väldigt god. I videon visas exempel på hur man redigerar en fil på över 30000 rader och det fortfarande går väldigt snabbt att skriva. Något vi inte sett på webben innan.

Även fast det är en tidig protoyp ser det mycket lovande ut och jag tror detta kan utvecklas till något riktigt häftigt. Senast för nån timme sen satt jag och försökte editera kod i en TinyMCE-editor som jag har konfigurerat själv och det är verkligen en stor möda. Det behövs något bättre på webben och Bespin kan vara svaret.

Målet med projektet är att skapa en produkt som kan mäta sig med med traditionella kodredigerare som körs i skrivbordsmiljö. Än är det nog läng väg kvar innan jag ska byta ut Visual Studio mot ett webbaserat alternativ, men kanske blir det tillräckligt bra i framtiden för att man ska göra viss del av sitt kodande ute i molnet. Möjligheten till att kollaborera många andra användare samtidigt i samma filer är minst sagt intressant.

I det första utförandet stöjder Bespin syntax highlighting för Javascript, HTML och CSS, men fler språk kommer att läggas till i senare versioner.

Man kan programmerar egna kommandon och på så sätt utöka editorn med egen funktionallitet. Det kommer även finnas en modell för att kunna dela dessa påbyggnader med andra användare.